З історії радянськиз прогулянкових дитячих візочків для немовлят

В СРСР займалися промисловими крадіжками не лише для копіювання автомобілів, літаків, зброї чи побутової техніки. Клонів було стільки, що серед радянських товарів наразі досить складно знайти хоч щось оригінальне. Це стосується навіть прогулянкових дитячих візочків для немовлят.

Для початку, коротка історична довідка про цей дитячий атрибут.


Історія дитячих прогулянкових візочків розпочалася у Великобританії в 1733 році. Герцог Девонширский замовив художнику, архітектору та ландшафтному дизайнеру Вільяму Кенту створити візочок для своїх дітей. Це була зменшена копія карети для дорослих, яку мав тягнути поні. У 1889 інший винахідник Вільям Річардсон запатентував візочки, у яких колиски можна було обертати як у бік батьків, так і навпаки.


Широке ж промислове виробництво прогулянкових дитячих візочків-колисок (для немовлят), в сучасному їхньому уявленні, розпочалося в 20-х роках ХХ століття. Державою-лідером з їх виробництва в Європі стала німецька компанія ZEKIWA ("Цеківа"). Її історія починається з 1846 року в місті Zeitz, коли майстер каретних справ E.A. Naether організував виробництво візочків для дітей. 

Німецька родина. 1942 р. Знімок з аукціону ebay


До початку ІІ світової війни дитячих прогулянкових візочків на території СРСР не було, окрім вироблених кустарним способом поодиноких екземплярів, або ввезених із-за кордону радянськими посадовцями. Вважається, що промислове виробництво дитячих візочків в СРСР заклали лише в 1949 році, коли з Німеччини привезли їхні зразки і, що найголовніше, трофейне обладнання для їхнього серійного виготовлення.

 

м. Ольштин, Вармінсько-Мазурське воєводство, Східна Пруссія, Польща.
1939 р. Фото з аукціону ebay


Промислове виробництво візочків партійне керівництво вирішило започаткувати на Дубенському машинобудівному завод імені М. П. Федорова, що розташований у місті Дубна (колишнє Іванькове) Московської області. 


Спорудження заводу розпочалося в 1937 р. в суровій секретності. Адже з самого початку підприємство було орієнтоване на виготовлення авіаційної техніки. В 1940 р. б'єкт отримав назву «Поштова скринька № 30». А 1 вересня 1951 р. йому доручили освоїти серійне виробництво крилатих ракет, змодельованих на основі вивезених з нацистської Німеччини секретних розробок.

 

В московскому дворику. 1962 р. Журнал "Огоньок"

Для прикриття справжнього профільного виробництва на військових заводах в СРСР нерідко використовували практику виробництва товарів народного споживання. З цією метою на Дубенському машинобудівному заводі звели спеціальний корпус № 105, на якому й запустили лінію з виробництва копій німецьких дитячих візочків фірми "Цеківа". Перші екземпляри візочків потрапили на радянський ринок в 1953 році. Тобто, державі потрібно було 4 роки щоб налагодити серійне виробництво скопійованих у німців візочків на вивезеному з Німеччини обладнанні. 

На бульварі. Автор - Т.Єрьоміна. 1957 р.

На офіційному сайті Дубенського машинобудівного заводу нині можна знайти інформацію, що тільки з 1953 року по 1990 рік на підприємстві було випущено 4,5 мільйона штук дитячих візочків різних типів. У 1989 році щоденний їх випуск досягав тисячі штук.

Західний Берлін. 1950 р.

Дуже цікавий факт. Незважаючи на втрату виробничих потужностей, німецька фірма "Цеківа" у ті ж 50-ті роки спромоглася відродити виробництво дитячих прогулянкових візочків. Підприємство хоч і було пограбоване радянською окупаційною адміністрацією, а пізніше і націоналізоване владою Німецької Демократичної Республіки, проте зберегло свою відому у всьому світі торгову марку і профіль виробництва. У другій половині ХХ століття на фабриці "Цеківа" в НДР працювало близько 2000 чоловік. Під торговою маркою "Цеківа" вже тоді продавалося майже півмільйона візочків щорічно. Частина з них експортувалася і в СРСР. 

1957 р. Фото з Родинного архіву Ігоря Ігнатенка

Дуже прикметно: коли радянські батьки стояли перед вибором, який саме візочок їм придбати, то у більшості випадків свою перевагу вони віддавали дитячим візочкам, привезеним з Німеччини. Також цікаво, що і після падіння комуністичного режиму в НДР та об'єднання східних і західних німецьких земель, фірма ZEKIWA ("Цеківа") не зникла. Після акціонування вона зберегла свій профіль і до цього часу продовжує виробляти одні з найкращих у світі дитячі прогулянкові візочки.

Старе приватне фото близько 1930 року. Знімок з аукціону ebay

 




Радянські воїни


Західна Німеччина. 1952 р. Рекламне фото



Фото 1951 р. Прогулянковий візочок Agfa-Brovira

Вироби Дубенського машинобудівного заводу імені М. П. Федорова 

На Красній площі. Автор — Рибченков Б.Ф. 1950 р.

Невідомий художник «Фонтан в Маріїнському парку», 1950-ті

Агнія Барто. "Вовка добра душа". 1962 р. Худ. Герман Мазурін

Агнія Барто. "Вовка добра душа". 1962 р. Худ. Герман Мазурін

Наталя Забіла. "Про дівчинку Маринку". 1965 р.

Наталя Забіла. "Про дівчинку Маринку". 1965 р.

Наталя Забіла. "Про дівчинку Маринку". 1965 р.

Коментарі