Дармоїдство в СРСР

Обов'язок трудитися в СРСР вперше було закріплено в сталінській Конституції 1936 року. Однак кримінальна відповідальність за «дармоїдство» (тунеядство – рос.) в законодавстві СРСР з'явилася в 1961 році (указ «Про посилення боротьби з особами, які ухиляються від суспільно корисної праці»). Склад злочину за дармоїдство полягав в «тривалому проживанні повнолітньої працездатної особи на нетрудові доходи з ухиленням від суспільно корисної праці». 

Звинувачених в дармоїдствы в СРСР називали людьми без певного роду занять (без определенного рода занятий – рос.) - скорочено БОРЗ. Від цієї абревіатури в кримінальному жаргоні і з'явилося слово «борзий» 


Найвідомішим «дармоїдом» СРСР вважається російський поет Йосип Бродський. Народний суд Дзержинського району міста Ленінграда присудив максимально можливий термін за дармоїдство: майбутнього лауреата Нобелівської премії з літератури судді відправили на заслання на п'ять років в Архангельську область. У підсумку Бродський перебував півтора року. Термін був скорочений значно завдяки підтримці письменників по всьому світу. 

Збереглася стенограма судового процесу над поетом. 
Суддя: Чим ви займаєтеся? 
Бродський: Пишу вірші. Перекладаю. Я гадаю… 
Суддя: Ніяких "я гадаю". У вас є постійна робота? 
Бродський: Я думав, що це постійна робота. 
Суддя: Відповідайте точно! 
Бродський: Я писав вірші. Я думав, що вони будуть надруковані. Я гадаю… Суддя: Нас не цікавить "я гадаю". Відповідайте, чому ви не працювали? Бродський: Я працював. Я писав вірші. 

Боротьба з дармоїдством велася до прийняття в квітні 1991 року закону "Про зайнятість населення", який скасував кримінальну відповідальність за дармоїдство і визнав безробіття.











Коментарі