Ці дві перші світлини я зробив у липні 2013 року в саду Будинка відпочинку Спілки художників та архітекторів України, що в мальовничому Седневі на Чернігівщині. Скульптура вражала своїми формами та експресією, характерними для модерністського стилю. Її сюжет передає момент тихої радості: мати лежачи підіймає до світла свою дитину. У цій позі відчуваються сила любові, довіра та первісна гармонія між найближчими людьми.
Скульптурна композиція різко контрастувала з оточенням. Вона зовсім не нагадувала садово-паркові скульптури, які колись були популярними на теренах СССР. Дізнатися більше про неї тоді я не мав змоги. Лише за кілька років випадково натрапив на інформацію, що пролила світло на цей витвір мистецтва. На світлинах 70-х років Києва я впізнав скульптуру, яку бачив у Седневі. Спершу подумав, що це копія.
У Седневі на території Будинку відпочинку розташовані творчі майстерні художників і скульпторів, тож там можна побачити чимало незавершених або забракованих творів монументального мистецтва. Логічно припустити, що скульптура у столиці - оригінал, а та, яку я фотографував у Седневі, - її копія, можливо, невдала.
У 2018 році ЗМІ повідомили сенсаційну новину: у Седневі активісти випадково натрапили на мідну скульптуру відомого митця Бориса Довганя "Материнство", яка вважалася втраченою. Борис Довгань відомий рельєфом на будинку Українського інституту науково-технічної та економічної інформації (біля станції метро «Либідська» у Києві), пам'ятником «Художники - жертви репресій», пам'ятником Папі Римському Іоанну Павлу у Києві, а також як співавтор Герба Києва часів УССР.
Скульптурна композиція "Материнство" була встановлена у 1978 (за іншими даними - у 1975) році на вулиці Бучми на лівобережному житловому масиві Березняки в Києві. Проте на цьому місці вона не прижилася не через об’єктивні причини, а через інформаційну кампанію дискредитації: офіційні мистецтвознавці поставили під сумнів художню цінність твору. На початку 1980-х у журналі "Перець" була опублікована стаття "Мадонна з навантаженням", що фактично стала вироком скульптурі та її автору. "Материнство" тихо демонтували й перевезли до Седнева, де вона практично захованою всі ці роки і стояла в саду між яблунями та грушами - подалі від очей критиків і глядачів.
У 2018 році, після сенсаційного виявлення скульптури, її повторно демонтували та вивезли до Києва. ЗМІ повідомляли, що після реставрації композиція матері й дитини буде урочисто повернена киянам, але не на бульвар Бучми, а на Дніпровську набережну. Мав брати участь у заходах і сам автор твору. Проте ні того року, ні наступного скульптуру встановлено не було. Не дочекавшись події, у 2019 році Борис Довгань помер.
Минуло вже сім років, і доля "Материнства" нині знову невідома. Подейкують, що скульптуру могли встановити на приватній території або незаконно вивезти за кордон. У гіршому випадку - здати на металолом. Інформаційний слід мистецького твору наразі губиться.
![]() |
| Фото - Олександр Соломаха |
![]() |
| Джерело - https://kyivvlada.com.ua/ |
![]() |
| Фото: “Наш дім - Березняки” https://www.facebook.com/groups/kiev.bereznyaki/ |
![]() |
| Джерело - https://perec-ua.livejournal.com/ |
![]() |
| Джерело - https://perec-ua.livejournal.com/ |






Коментарі
Дописати коментар