85 років тому народився «останній Дон-Кіхот старого Чернігова»

В одній із чернігівських газет Андрія Антоновича Карнабеда назвали «останній Дон-Кіхот старого Чернігова». Так, дійсно він був одним із ентузіастів, які самовіданно захищали старовинні куточки нашого міста, турбувались про збереження його історичності, архітектурної величі. Не завжди його боротьба мала успіх, але на нього рівнялись молодші, за невтомним «Дон-Кіхотом» йшли, ті хто завдяки його цікавим розповідям та самопожертві полюбив рідний Чернігів.

Мрії Андрія Антоновича нині стають реальністю. Одна із найпопулярніших експозицій Національного архітектурно-історичного заповідника «Чернігів стародавній» – «Чернігів та чернігівці 100 років тому». Її ще називають «Старий Чернігів», вона розташована в приміщенні Колегіуму. Завітавши сюди Ви маєте чудову нагоду побачити чудові експонати, а фотоматеріали допоможуть поринути в історію нашого міста періоду губернського правління (1802-1917 рр.). Виставка надає унікальну можливість ознайомитись з плануванням та забудовою Чернігова, відчути колорит того часу, а опинившись у торгівельній крамниці кінця ХІХ ст., побачити інтер’єр кімнати мешканця нашого міста. Ви дізнаєтесь, які культурні та суспільні події хвилювали чернігівців понад 100 років тому. Чудові краєвиди «губернського хутора», виконані найкращими фотомайстрами минулого гармонійно доповнять уявлення про Чернігів кінця ХІХ – поч. ХХ ст. Андрій Антонович був ініціатором численних науково-пошукових експедицій по місту та області. Завдяки яким виявлено, обстежено і зафіксовано десятки раніше невідомих пам’яток архітектури, мистецтва, народного побуту, історії. До фондів заповідника було передано тисячі знахідок – твори іконопису, різьблення, етнографії, стародруки. Він став засновником багатопрофільних оригінальних колекцій будівельних матеріалів: колекції цегли XI – поч. XX століть, дерев’яного різьблення, кахлів, колекції творів мистецтва – ікон і сучасного живопису, народної вишивки і ткацтва, документального фонду, стародруків, художніх виробів з дорогоцінних металів, фрагментів фрескового розпису XI–XII століть, археологічних матеріалів різних епох, предметів побуту, меблів тощо. Та найбільше приділяв уваги Андрій Карнабед збереженню дерев’яних житлових будинків із чудовим різьбленням, характерних для Полісся. Він започаткував унікальну колекцію зразків домового дерев’яного різьблення, яка нині є єдиної в області.

Андрій Антонович народився 14 червня 1927 р., навчався на архітектурному факультеті Київського інженерно-будівельного інституту, а після його закінчення повернувся до Чернігова. Місто було зруйноване під час Другої Світової війни, пам’ятки архітектури лежали в руїнах. Ситуація була складною: з одного боку в 1946 р. урядом приймається постанова про «Про відновлення міста Чернігова», з іншого – лунали голоси серед архітектурного керівництва міста про те, щоб П’ятницьку церкву не відбудовувати, розібрати залишки Катерининської церкви, склепіння Борисоглібського собору тощо. Пам’ятки міста були врятовані зусиллями відомих архітекторів–реставраторів П. Барановського, М. Холостенко, М. Говденко. Тоді ще молодий Андрій Карнабед брав участь у їх відновленні, на нього велике враження справила діяльність, ентузіазм, самовідданість, насамперед, П. Барановського. Він часто повторював його вислів: «Краще врятувати один пам’ятник, ніж написати десять дисертацій». Очевидно, під впливом цієї непересічної особистості, інших архітекторів-реставраторів сформувався Андрій Карнабед як дослідник пам’яток, невтомний захисник старовинної забудови Чернігова, його ще називали «невгамовний Карнабед», збирач та фундатор фондових колекцій заповідника.

29 березня 2005 року Андрій Карнабед – охоронець старожитностей Чернігова – пішов із життя. Його нині так не вистачає старовинному місту…

Ольга Травкіна, Сергій Черняков, «Чернігів стародавній»
Фото Валерія Шайгородського

Коментарі